Kend dig selv! Hvil i dig selv!
Så præsterer du bedre - for dig og for andre.
Af Jess Nykjær

Mangt et skakparti er tabt gennem årene ved at man ikke lytter til egen krop og de signaler den sender.

Er den træt, sulten, tørstig eller fryser den bare?

Endnu flere har tabt et parti skak, fordi de var trætte. Ydermere lærer flere ikke af deres fejl, eller også er de bare ligeglade. Disse mennesker taber også tit ude i den virkelig verden. Her prøver vi ”bare” at gøre dig til en bedre skakspiller.

Søvn - træthed!

Langt fra alle mennesker kan nøjes med 6 timers søvn, så sørg for at gå tidligt i seng dagen før, du skal spille et parti skak.

Nogle har faktisk en hård arbejdsdag eller en lang skoledag, hvorefter den naturlige træthed sætter ind. De kan med fordel tage en middagslur eller en powernap, før de skal præstere på det ternede bræt.

Er du typen, der går tidligt i seng, f.eks. kl. 21.00, skal du nok holde dig fra aftenskak, da du efter kl. 22.00 vil tabe mange partier af bare træthed. I disse tilfælde er middagsluren et must!

Ved weekend-turneringer, og andre længerevarende turneringer, har du måske bemærket, at de, der går en tur ud for at trække lidt frisk luft, eller bare væk fra brættet, ofte klarer sig godt. At komme væk og klare hjernen, kan ofte være en god ide. Så kommer fokus på plads igen.

Mange sportsfolk finder søvn og hvile vigtigt. F.eks. sover Christiano Ronaldo helst 8 timer hver nat for at restituere bedre til næste dag. Der er også undersøgelser, som viser, at skolebørn, der ikke er udhvilede, når de kommer i skole, indlæringsmæssigt falder et til to klassetrin.

Så der skulle være al mulig grund til at komme frisk til skak, hvis du bare kender dig selv!

Sulten - tørstig!

Vi kender alle udtrykket: ”Uden mad og drikke...”

Benzin på bil-motoren er vigtigt, men lige så vigtigt er, hvad man kommer på sin egen motor. En Coca Cola er godt og 3-4 stykker er endnu bedre - bare ikke når du spiller skak. Store mængder sukker slår igen senere med en sløvhed, der sætter sig på hjernen. Den får sukker-chok. Så sukker med måde, tak!

Hvad så med en pilsner? Mange øl er sjældent en god ide, hverken dagen før eller under partiet. Den efterfølgende træthed og tømmermænd giver sjældent en god turnering.  Hvis øllene skal på bordet, så vid fra start, at det bare skal være en hygge-turnering, for resultatet bliver som oftest derefter. Så med hensyn til alkohol, må du beslutte hvad du vil: vinde eller hygge?

Tag gerne fornuftig drikkelse med hjemmefra, da det sjældent kan købes på spillestedet. Jeg har selv ofte juice eller vand med. Hvis det er varmt, virker kold danskvand for mig, da jeg finder den forfriskende samtidig med, at den slukker tørsten.

Husk gerne en madpakke, hvis du er i tvivl, om du kan købe noget godt på spillestedet. Rugbrød, en sandwich, frugt, tørret frugt og nødder er alle gode ting.

Som mangeårig holdleder på Fynsserie-holdet, kan jeg informere om, at vores holdbudget bl.a. bruges på franskbrødsmadder, tørret frugt, gulerods-stave og æble-både. Erfaringen er, at specielt de yngre spillere er dårlige til at spise korrekt og derfor er glade for en sund forplejning.

Kosten er noget af det vigtigste, vi skal huske på. Alle, der har set f.eks. Tour de France, har hørt og set, hvor seriøst en professionel sportsmand spiser. Der skal benzin på motoren og afhængigt af, hvad man skal præstere, skal det være det helt rigtige.

Så husk: ”Uden mad og drikke duer helten ikke.”

Fryser du?!

Hvis du fryser, kan det både skyldes, at du mangler mad eller hvile. Oftest hænger det dog sammen med, at de spillesteder, vi byder hinanden i de danske skakklubber, er decideret elendige! Dårlige borde, stole og dårligt indeklima. Ikke alle klubber byder på samme luksus, som de har i Læseforeningen. Det er nogle af Danmarks bedste lokaler. Så hvis man, som undertegnede, har en forkærlighed for kortærmede trøjer, er det ofte nødvendigt at medbringe en varm trøje. Tit ser man, at nogle spillere har taget deres overtøj på igen, hvilket oftest skyldes temperaturer på under 18 grader i spillelokalerne.

Man har sværere ved at koncentrere sig, når man sidder og fryser. De fleste skakspillere har prøvet det, men de færreste lærer af deres dårlige oplevelser. Dette er nok en af de ting, hvor vi skakspillere er dårligst til at lære af vores fejl. Den korrekte påklædning!

Den rigtige påklædning er vigtig, uanset hvilken sport, man dyrker. I dag er det også muligt for den seriøse amatør at få det rigtige udstyr. F.eks. løber en af mine arbejdskollegaer meget, så han har aldrig gang i under 5 par sko. For hvert par sko føres der kilometer-regnskab. Nogle er til asfalt, nogle til blandet underlag. Han løber aldrig til konkurrencer i et par nye sko eller i et par våde sko. Ligesom der ikke er syninger i strømperne. Skoene bindes også korrekt, da fødderne hæver, når man løber langt, hvilket alt sammen minimerer de gener, han har ved at dyrke sin sport.

De små ting!

Det er også muligt for skakspilleren at forberede sig frem for at spilde tid og energi på trivialiteter:

  1. En kuglepen. Du skal notere, så hvorfor har du ikke en ekstra med? Spild af energi at lede efter en ny, når den gamle strejker.
  2. Ørepropper. Mange skakspillere kan ikke lukke af, når de spiller. Der vil altid være en eller anden form for støj i spillelokalet. Mange har derfor glæde af den ekstra ro et par ørepropper giver. Så hvis du er en af dem, der let bliver distraheret, så tag propper i ørerne. Ellers bruger du din energi og opmærksomhed uhensigtsmæssigt.
  3. Er du tidsnøds-typen, så husk at besøge toilettet i god tid - det er svært at nå med et minut tilbage. Flere spillere har tabt med tårer i øjnene - spild af energi!
  4. Ellers gør, som Jesper Knudsen engang skrev: ”Brug din hold-/klubkammerat. Har han bedre tid end dig, så send ham afsted efter franskbrød, øl, vand, kaffe, o.l.” Det er bedre end bare at sidde og mangle. Få fyldt energi på!

Du kan naturligvis også bare vælge at gøre, som du plejer, og undlade at følge alle mine gyldne råd, men så må du også være parat til at tage konsekvensen... (Se overskriften!)

Kalender

Sommerskak 2022